آموزش طراحی سایت

مرجع ارائه ی آموزش های روزانه و رایگان مربوط به حوزه ی طراحی سایت، سئو و بهینه سازی و جدیدترین اخبار تکنولوژی


چگونه در شرکت های برنامه نویسی استخدام شویم؟

چگونه در شرکت های برنامه نویسی استخدام شویم؟

 

آماده شدن برای مصاحبه و استخدام در شرکت های برنامه نویسی قطعا به چیزهایی بیشتر از دانش برنامه نویسی نیاز دارد. هر کدام از این شرکت ها، فرآیند استخدامی خاص خود را برای استخدام برنامه نویسان دارند. فرآیندی که روز به روز چالش برانگیزتر و سخت تر می شود. اما این فرآیندها چگونه انجام می شوند و شامل چه مراحلی هستند؟ شانس ما برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی از کدام روش بیشتر است؟ چه مواردی را باید قبل از شرکت در آزمون های استخدامی رعایت کنیم تا شانس ما از سایر رقبا بیشتر باشد؟

اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید و با فرآیند مصاحبه و استخدام برنامه نویس آشنا شوید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید!

 

فرآیند استخدام در شرکت های برنامه نویسی چگونه است؟

در سال های اخیر میزان استخدام برنامه نویسان، به خصوص برنامه نویسان وب و گوشی های هوشمند در ایران افزایش یافته است. به همین دلیل افراد زیادی به یادگیری زبان های برنامه نویسی علاقه مند شده اند. اما از طرفی دیگر همین عامل باعث ورود برنامه نویسانی بی کیفیت و مبتدی به بازار کار شد. برنامه نویسانی که هنوز تجربه کافی برای ورود به بازار کار را نداشته و معمولا دانش فنی پایینی نیز دارند. این عامل شرکت های برنامه نویسی و مشتریان را با چالش های زیادی رو به رو کرده است.

بنابراین شرکت های برنامه نویسی و کارفرمایان صرفا به رزومه و نمونه کارهای افراد توجه نمی کنند، بلکه آن ها فرآیندهای گوناگونی را برای اطمینان حاصل کردن از مهارت های کارجویان و داوطلبان طراحی کرده اند. پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که یکی از مهم‌ ترین چالش‌ های شرکت های برنامه نویسی، استخدام برنامه نویس جدید است. همانطور که اشاره شد، شرکت های برنامه نویسی از روش های مختلفی برای استخدام برنامه نویس استفاده می کنند. پس بیایید در ادامه با برخی از مهمترین و متداول ترین چالش ها و روش های احتمالی در زمان استخدام برنامه نویسان آشنا شویم.

 

مصاحبه های پی در پی با کارجویان برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی

انجام مصاحبه برای استخدام برنامه نویس ، یکی از متداول ترین روش های ارزیابی کارجویان است. معمولا از این روش به صورت مستقل و یا در کنار روش های دیگر برای آزمایش داوطلبان استفاده می شود. البته امروزه معمولا مصاحبه ها به صورت یک مرحله ای و تک بعدی نیستند، بلکه در چندین مرحله انجام می شوند. این بدین معناست که برنامه نویسان باید آمادگی مصاحبه با افراد مختلفی را داشته باشند. با این روش آن ها از جنبه های مختلفی مانند میزان مهارت های نرم، میزان انتظارات از آینده شغلی، مهارت های فنی و .... مورد ارزیابی قرار می گیرند. برخی از این مصاحبه ها به صورت زیر می باشند :

  • مصاحبه با تیم یا مدیر فنی : به منظور ارزیابی مهارت های فنی برنامه نویسان، معمولا از این نوع مصاحبه استفاده می شود.
  • مصاحبه با مدیریت نیروی انسانی : این مصاحبه بیشتر با هدف بررسی مهارت های نرم و میزان انتظارات فرد از شرکت انجام می گیرد. معمولا این نوع مصحابه در شرکت های کوچکتر توسط مدیر عامل انجام می شود.
  • مصاحبه با مدیر عامل : در بعضی از موارد مصاحبه هایی مستقیم با مدیر عامل نیاز می باشد. مثلا برای استخدام برخی از سِمت هایی مانند مدیر فنی، برنامه نویس ارشد و....

شرکت های مختلف با توجه به اهداف و اولویت هایی که دارند، مصاحبه های گوناگونی را با کارجویان انجام می دهند. در این روش معمولا افرادی که رزومه قابل قبولی دارند و واجد شرایط استخدام در شرکت های برنامه نویسی هستند، برای مصاحبه فرا خوانده می شوند. البته این روش معمولا دارای ضعف ها و کمبودهایی است و نمی تواند تضمینی برای استخدام برنامه نویس مناسب باشد. زیرا برخی از این افراد برخلاف اینکه مصاحبه و رزومه قابل قبولی را ارائه می دهند، در آینده بازدهی خوبی از خود نشان نمی دهند. به همین دلیل شرکت ها معمولا از سایر روش های استخدامی در کنار این روش ها استفاده می کنند که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

 

تعریف پروژه های برنامه نویسی و ارائه آن ها

برخی از شرکت های برنامه نویسی، پروژه خاصی را برای برنامه نویسان مشخص می کنند و از آن ها می خواهند که در زمان مشخص شده آن را آماده کنند. معمولا بیشتر این پروژه ها از سطح متوسط بالاتر هستند و چالش های متفاوتی را در بر دارند. با این روش آن ها بر اساس میزان کیفیت، خلاقیت، شیوه کدنویسی و سایر موارد دیگر برنامه نویسان را مورد ارزیابی قرار می دهند. اما همچنان امکان دارد برخی از افراد پروژه های خود را به دیگران بسپارند و خودشان آن ها را کدنویسی نکنند.

بنابراین پس از ارزیابی پروژه های دریافتی داوطلبان، مناسب ترین گزینه ها را انتخاب می کنند. سپس افرادی که پروژشان قابل قبول بوده است را دعوت می کنند تا مراحل طراحی، دلایل استفاده از روش های مختلف و سایر موارد مرتبط با پروژه را در مقابل تیم فنی ارائه دهند. در این روش برنامه نویسان باید قادر باشند از پروژه خود دفاع کنند و پاسخگوی سوالات فنی مرتبط باشند. با این روش شرکت ها می توانند از میزان مهارت های آن ها اطمینان حاصل کنند و با خیالی راحت به استخدام آن ها بپردازند. میزان سختی پروژه ها برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد، عواملی مانند :

  • سطح پروژه تعریف شده
  • میزان انتظار شرکت از داوطلبان
  • میزان تسلط برنامه نویس به موارد فنی
  • نحوه ارائه و فن بیان پروژه
  • و ....

 

تعیین دوره های کارآموزی مدت دار برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی

بسیاری از شرکت های برنامه نویسی، به روش های تعریف پروژه اختصاصی و انجام مصاحبه برای استخدام برنامه نویسان بسنده نمی کنند. شاید این روش ها راه های مناسبی برای به چالش کشیدن مهارت های فنی و ارتباطی برنامه نویسان باشد، اما همچنان آن ها اعتقاد دارند که نمی توانند عملکرد آن‌ ها را در بلند مدت تضمین کنند. بنابراین آن ها از روشی به نام تعیین دوره های کارآموزی مدت دار برای استخدام برنامه نویسان استفاده می کنند. این روش یکی از بهترین شیوه هایی است که می تواند افراد جدید را از همه ابعاد مورد آزمایش قرار دهد و عیار آن ها را مشخص کند.

در این روش معمولا برنامه نویسان با حقوق پایه مشخصی استخدام می شوند. سپس برای افزایش حقوق، بهرمندی از مزایا، ارتقا سمت و در نهایت استخدام رسمی و دائمی باید دوره مشخصی را به اتمام برسانند. بنابراین برنامه نویس باید بتواند در طول دوره زمانی تعیین شده، خود را به عنوان فردی تاثیرگذار و مثبت به اثبات برساند و شایستگی های خود را به شرکت نشان دهد. این دوره ها معمولا به صورت سه ماهه، شش ماهه و یا حتی یکساله می باشند.

 

چگونه در شرکت های برنامه نویسی استخدام شویم؟

در سال های اخیر میزان استخدام برنامه نویسان به خصوص برنامه نویسان وب و گوشی های هوشمند در ایران افزایش قابل توجه ای داشته است. اگر به سایت های کاریابی و آگهی های استخدام نگاهی انداخته باشید، قطعا فرصت های شغلی بسیار زیادی که برای برنامه نویسان وجود دارد، نظر شما را جلب خواهند کرد. اما قطعا استخدام در این شرکت ها به این آسانی ها نخواهد بود و نیاز به مهارت های خاصی دارد.

هر کدام از این شرکت ها، آزمون ها و چالش های مختلفی را برای برای استخدام برنامه نویس جدید در نظر می گیرند. این چالش ها و آزمون ها روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شوند. اما چطور می توانیم از این هفت خان به راحتی عبور کنیم؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشیم تا بتوانیم به سادگی در بهترین شرکت های برنامه نویسی استخدام شویم؟ اگر می خواهید تمام پیش نیازهایی که باید قبل از مصاحبه و استخدام داشته باشید را بشناسید، به هیچ عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید!

امروزه مصاحبه و استخدام برنامه نویس در شرکت های معتبر به یکی از دغدغه های برنامه نویسان تازه وارد و کارجویان تبدیل شده است. همانطور که اشاره شد به دلیل ورود برنامه نویسانی بی کیفیت و مبتدی به بازار کار، شرکت های برنامه نویسی و کارفرمایان با چالش های زیادی رو به رو هستند. به همین دلیل آن ها صرفا به رزومه و نمونه کارهای داوطلبان توجه نمی کنند و از روش هایی مختلفی را برای ارزیابی آن ها بکار می گیرند. روش هایی که در بالا معرفی شدند عبارتند از :

  • مصاحبه های پی در پی با کارجویان
  • تعریف پروژه های برنامه نویسی و ارائه آن ها
  • تعیین دوره های کارآموزی مدت دار

هر کدام از این روش ها فرآیندی خاص دارد که به منظور به چالش کشیدن بخشی از مهارت های کارجویان طراحی شده اند.

 

چه مسیری را برای استخدام شدن باید طی کنیم؟

در دنیای واقعی خبری از میانبر یا مسیرهای جادویی برای رسیدن به موفقیت نیست و به قول معروف یک شبه نمی شود ره صد ساله را رفت! اگر دوست دارید در شرکت های بزرگ و مطرح برنامه نویسی استخدام شوید باید برای شروع خاک کار را بخورید! باید هدف خودتان را انتخاب کنید تا بتوانید یک دید کلی از مسیر خود به دست آورید. پس از این کار شما می توانید پله های بعدی و پیش روی خود را شناسایی کنید و با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید. پس قبل از هر چیزی باید زمینه تخصصی خود را انتخاب کنید. برخی از زمینه هایی که می توانید در آن فعالیت کنید، عبارتند از :

  • برنامه‌ نویسی وب (Back-end و Front-end)
  • برنامه‌نویسی برای گوشی های هوشمند (Android, iOS)
  • برنامه نویسی و امنیت شبکه
  • کار با بیگ دیتا
  • هوش مصنوعی
  • برنامه‌ نویسی سیستمی
  • و....

برای انتخاب هر یک از این زمینه ها به شما توصیه می کنیم که تخصصی را برای فعالیت انتخاب کنید که به آن علاقه مندید!

 

استخدام کارآموز برنامه‌ نویسی

همانطور که اشاره شد برای رسیدن به هدفتان باید پله پله پیش بروید. بنابراین گام بعدی پس  از یادگیری و آموزش، کسب تجربه و مهارت عملی است. یکی از بهترین روش های کسب تجربه، استخدام در شرکت های بزرگ برنامه نویسی به عنوان کارآموز است. حتما این مورد را در نظر داشته باشید که هدف شما از کارآموزی کسب تجربه است بنابراین به هیچ عنوان این دوره را از نظر مالی ارزش گزاری نکنید، زیرا ارزش این دوره بسیار بیشتر از میزان حقوقی است که دریافت می کنید. همچنین در نظر داشته باشید که استخدام شدن در شرکت های کوچک نمی تواند جایگزین مناسبی برای کارآموزی در شرکت های معتبر در نظر گرفته شود.

تیم فنی و برنامه نویسی بیشتر شرکت های بزرگ در شهرهایی مانند تهران ، اصفهان، مشهد و شیراز مشغول به فعالیت هستند. بنابراین اگر شما در این شهرها ساکن نیستید، باید به فکر مهاجرت باشید. زیرا با کار کردن در اینگونه شرکت ها قطعا تجربه بیشتری کسب می کنید و زودتر پیشرفت خواهید داشت. البته قطعا شرکت های زیادی هم در سایر شهرهای ایران مشغول به فعالیت هستند که شرایط  فنی خوبی دارند و به دنبال کارآموز هم می گردند. بنابراین حتما پس از آموزش یک مهارت فنی، فرصت را غنیمت بشمارید و به دنبال یک موقعیت کارآموزی مناسب باشید.

 

برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی چه مهارت هایی باید داشته باشیم؟

بهترین راه آمادگی برای مصاحبه و در نهایت استخدام شدن، اطلاع از شرایط و پیش نیازهای مورد نیاز این فرآیند است. فرآیندی که شما از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. بنابراین باید از نظر مهارت های «فنی» و «فردی» در شرایط قابل قبولی قرار داشته باشید و بهترین نسخه خودتان را به نمایش بگذارید. پس اگر می خواهید بدانید هر کدام از این مهارت ها به چه میزان در ارزیابی شما تاثیرگذار است و چه سوالاتی احتمالا از شما پرسیده می شود، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

داشتن مهارت های فنی

در مقالات زیادی به این نکته اشاره کردیم که در کسب و کار داشتن مهارت های نرم نسبت به مهارت های فنی، نقش به مراتب مهمتری در رسیدن به موفقیت دارد. با این وجود، نمی توان مهارت های نرم را به عنوان جایگزینی برای مهارت های سخت و فنی در نظر گرفت .زیرا داشتن مهارت های فنی از پیش نیاز های اصلی رسیدن به موقعیت شغلی است و نمی توانیم بدون بهرمندی از آن ها اقدام به مصاحبه یا درخواست استخدام کنیم. پس برای استخدام در شرکت های برنامه نویسی حتما باید حداقل مهارت های مرتبط با نیاز های آن ها را بدانیم. برخی از این مهارت ها عبارتند از :

  • دانش تخصصی در مورد یک زبان برنامه نویسی
  • طراحی و گرافیک
  • مارکتینگ
  • سئو و بهینه سازی وب سایت
  • و...

 

تقویت مهارت های نرم (فردی)

مهارت های نرم یا Soft skills همان ویژگی های شخصیتی و یا شایستگی هایی هستند که صفات کلی ما را تشکیل می دهند. مهارت های نرم مکمل مهارت های سخت هستند، زیرا این مهارت ها باعث نمایش پتانسیل افراد مجهز به مهارت های سخت می شوند. به همین دلیل است که امروزه شرکت ها و سازمان های مختلف در زمان مصاحبه از کارجویان، در مورد عمق تخصص فنی داوطلبان نگران نیستند زیرا آن ها بر این باورند که می توانند عجیب و غریب و سخت ترین تکنولوژی های روز را بدون هیچ دردسری به کارمندان خود آموزش دهند.

ولی می دانند که آموزش مهارت های نرم به مراتب سخت تر از آموزش های فنی و کاربردی است. بنابراین شرکت ها و سازمان های مختلف برای استخدام نیروی جدید ترجیح می دهند کسانی را انتخاب کنند که مهارت های نرم قوی تری دارند. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که دنیای کسب و کار و ارتباطات به سمتی در حال حرکت است که فقط افرادی می توانند در آن موفق شوند که علاوه بر داشتن مهارت های سخت، دارای مهارت های نرم قوی و موثری باشند.

پس حتما اگر بخواهید در شرکت معتبری استخدام شوید به مهارت های نرم یا مهارت های فردی نیاز خواهید داشت. به همین دلیل باید سعی کنید که صفات شخصیتی مانند داشتن پشتکار، خلاقیت، چالش پذیری و... را در خود تقویت کنید تا شانس بیشتری برای استخدام شدن داشته باشید.

 

آشنایی با مسائل و برخی از سوالات متداول در مصاحبه

در زمان مصاحبه ممکن است از شما سوال های مختلفی پرسیده شود. باید تعامل خوبی با مصاحبه کننده داشته باشید و تلاش کنید که پاسخ سوالات پرسیده شده را در ساده ترین حالت ارائه کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در مصاحبه فقط مسائل فنی دارای اهمیت نیستند پس باید از مهارت های نرم خود به خوبی استفاده کنید تا در حین مصاحبه از نظر شیوه برخورد، نحوه ارائه، داشتن آرامش و.... در شرایط مناسبی باشید.

یکی از اشتباهات رایج در میان داوطلبان، این است که از گفتن کلمه نه هراس دارند و نمی توانند شرایط را متناسب با خودشان تعیین کنند. زیرا اگر نتوانید با برخی از قوانین و شرایطی که با شما سازگار نیستند مخالفت کنید، مجبور به قبول کردن تعهداتی می شوید که امکان دارد در آینده از پس آن ها بر نیایید.

همچنین سعی کنید در زمان مصاحبه، یک فرد همه کاره و هیچ کار به نظر نرسید. برای این کار باید بگویید که بر روی یک موضوع تخصص دارید و با موارد دیگر آشنا هستید. زیرا شرکت های برنامه نویسی ترجیح می دهند برنامه نویسی که استخدام می کنند در یک زمینه متخصص باشد، نه اینکه صرفا با تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی مختلف آشنا باشد.

همانطور که دیدید در مصاحبه های استخدامی برنامه نویسی، کارجویان از دو نظر «فنی» و «فردی» مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. به این منظور داوطلبان باید بتوانند پاسخگوی سوالات متفاوتی باشند. این سوالات شرکت به شرکت و مصاحبه تا مصاحبه متفاوت اند. اما در ادامه می توانیم با برخی از مهمترین و متداول ترین سوالات مطرح شده، آشنا شویم، این سوالات عبارتند از:

  1.  با چه زبان های برنامه نویسی کار کرده اید؟ چه میزان در آنها تجربه دارید؟ چقدر با تکنولوژی های مرتبط با این زبان ها آشنا هستید؟
  2. اگر محیط کاری شما پرتنش باشد، کارهای خود را چگونه مدیریت خواهید کرد؟ چه مواردی را در محل کار غیرقابل تحمل می دانید؟
  3. اگر امروز به شما بگویند که زبان های برنامه نویسی که بر آن ها مسلطید منقرض شده اند، چکار می کنید؟
  4. هدفتان از کار در این شرکت چیست؟ چه ارزش هایی می توانید برای شرکت ایجاد کنید؟
  5. تصور می کنید چند سال دیگر در چه جایگاهی باشید؟

 

نتیجه گیری

در این مطلب دیدید که شرکت های برنامه نویسی از روش های مختلفی برای استخدام کارجویان خود استفاده می کنند. نحوه اجرای این روش ها از شرکتی تا شرکت دیگر متفاوت است و با توجه به نیازها، اهداف و تجارب آن ها تغییر می کنند. برای موفقیت در هر کدام از این روش ها و بالا بردن شانس استخدام خود باید مهارت های فنی و مهارت های نرم خود را تقویت کنید.

اما بگذارید تا یک حقیقت را با شما در میان بگذاریم! حتی اگر تمام پیش نیازهای یک برنامه نویس خوب را هم داشته باشید و همه چیز را عالی انجام دهید، با این حال ممکن است باز هم شما را استخدام نکنند. اما این موضوع به معنای صلاحیت نداشتن شما نیست و نباید بر این اساس خود را مورد قضاوت قرار دهید. پس در هر شرایطی سعی کنید که به تقویت مهارت های خود بپردازید و با شرکت های برنامه نویسی دیگر مصاحبه کنید. شک نداشته باشید که اگر موارد و پیش نیازهای گفته شده را داشته باشید، قطعا موقعیت کاری مناسبی به دست خواهید آورد.

تاکنون تجربه مصاحبه با شرکت های برنامه نویسی را داشته اید؟ به نظر شما چه عوامل دیگری می توانند در این فرآیند تاثیرگذار باشند؟ خوشحال می شویم که تجارب خود را از بخش نظرات با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

 

منبع مقاله: سون لرن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مرجع ارائه ی آموزش های روزانه و رایگان مربوط به حوزه ی طراحی سایت، سئو و بهینه سازی و جدیدترین اخبار تکنولوژی. با دنبال کردن وبلاگ زودتر از بقیه از مطالب با خبر شوید!
Designed By Erfan Powered by Bayan