خوشبو کننده کفش یکی از مواردیست که بویژه در فصول گرم سال مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. دلیل این امر نیز افزایش میزان تعرق است. تعریق در کنار وجود باکتریها و آسیب‌های احتمالی پا از مهمترین عوامل ایجاد بوی بد پاست. برای رفع این معزل علاوه بر خوشبو کننده های کفش موجود در بازار، چندین راهکار خانگی نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی این راهکارهای خانگی ساخت خوشبو کننده های کفش خواهیم پرداخت.

 

۱٫ استفاده از تکه پارچه نرم و تمیز

با قرار دادن یک تکه پارچه نرم و تمیز درون کفش ها به مدت یک شب می‌توانید بوی بد کفش را بگیرید.

 

۲٫ نمک

نمک به عنوان یک جاذب رطوبت می‌تواند به خوشبوکننده‌گی کفش کمک نماید. کفش هایی از جنس کنف به ویژه هنگامی که بدون جوراب مورد استفاده قرار گیرند مستعد بو گرفتن هستند که با پاشیدن مقداری نمک در آن ها میتوان از آن جلوگیری کرد.

 

۳٫ چای کیسه ای سیاه

تانن موجود در چای سیاه خاصیت ضد باکتریایی داشته و به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی کفش می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از چای کیسه ای سیاه بعنوان خوشبو کننده کفش، بایستی در ابتدا چای سیاه را به مدت دو الی سه دقیقه در آب جوش قرار دهید سپس خارج نموده و پس از خشک کردن به مدت یک ساعت درون کفش ها قرار دهید.

 

۴٫ جوش شیرین

مقدار کمی جوش شیرین را داخل کفش ها ریخته و اجازه دهید که تا صبح در داخل کفش ها باقی بماند. پس از مدت مذکور جوش شیرین را از کفش ها خارج نمایید. هنگام استفاده از جوش شیرین به عنوان یک خوشبو کننده کفش، به این نکته توجه کنید که برای کفش های چرم از این ماده استفاده نکنید، چراکه باعث خشکی کفش خواهد شد.

 

۵٫ سرکه

ترکیب سرکه و آب نیز راهکار مناسبی برای خوشبو کردن کفش است. با ترکیب سه واحد آب و یک واحد سرکه، محلولی به دست می‌آید که به دلیل خاصیت اسیدی به میکروب زدایی پا و کفش ها کمک کرده و به خوشبو کردن کفش ها کمک می‌کند.

 

۶٫ عصاره روغن ها

خوشبو کننده های کفش طبیعی در لیست ما جایگاه ویژه ای دارند. عصاره روغن هایی چون، اوکالیپتوس، میخک و یا روغن درخت چای را می‌توان به عنوان خوشبو کننده طبیعی مورد استفاده قرار داد. با آغشته کردن یک دستمال به این روغن ها و قرار دادن آن در کفش می توانید بوی بد کفش را از بین ببرید.

 

۷٫ الکل

ریختن مقداری الکل بر روی کفش علاوه بر ضد عفونی کردن محیط کفش، به خوشبو کردن کفش هم کمک می کند.

 

۸٫ پودر بچه

با ریختن مقداری پودر بچه درون کفش می‌توانید از بو گرفتن کفش ها جلوگیری کنید.

 

۹٫ قرار دادن کفش ها در فریزر!

در صورتی که راهکارهای پیشین در خوشبو کردن کفش شما موفقیت آمیز نبود، کفش ها را در یک نایلون گذاشته و در دمای پایین درون فریزر قرار دهید.

این کار باعث از بین رفتن باکتری‌هایی می‌شود که عامل ایجاد بوی بد کفش هستند. این باکتری ها در دماهای پایین از بین می روند. بنابراین بهتر است هر شب فرایند سرما دهی کفش ها را انجام دهید تا از شر بوی بد کفش ها رها شوید و کفش هایی خوشبو داشته باشید.

برخی از خوشبو کننده های کفش مانند الکل، محلول سرکه و فریز کردن، علاوه بر خاصیت خوشبو کنندگی، ضد عفونی کننده فضای درونی کفش نیز هستند. این خوشبو کننده رشد باکتری ها را کند کرده و از ایجاد بوی نامطبوع کفش جلوگیری می‌کند.

 

در این مقاله به صورت مختصر راهکارهایی ساده اما موثر برای خوشبو کردن کفش معرفی شد که با هزینه ای اندک قابل استفاده می‌باشند.

منبع مقاله: عطرینه