آموزش طراحی سایت

مرجع ارائه ی آموزش های روزانه و رایگان مربوط به حوزه ی طراحی سایت، سئو و بهینه سازی و جدیدترین اخبار تکنولوژی


آموزش طراحی سایت با طراحی رابط کاربری قابل اعتماد

آموزش طراحی سایت در مورد ایجاد طراحی رابط کاربری قابل اعتماد و مناسب است. در این مقاله آموزش طراحی سایت تمامی این نکات بیان شده است.

طراحی رابط کاربری قابل اعتماد در دنیای امروز که همه از اینترنت و ابزارهای مختلف برای پیمایش در آن استفاده می کنند، کاملا ضروری است. طراحی رابط کاربری شما باید به گونه ای باشد که بتواند علاوه بر ایجاد یک ارتباط مناسب با کاربران، اعتماد آن ها را جلب کند. برای همین امروزه در کلاس و مطالب آموزش طراحی سایت، به این مساله بیش از همه توجه می گردد.

طراحی رابط کاربری مناسب و قابل اعتماد، علاوه برایجاد ارتباط موثرتر با کاربر، میتواند برمیزان فروش محصولات و افزایش وفادارای کاربران، اثرگذار باشد. توصیه می کنیم که قبل از اقدام به طراحی سایت، اصول طراحی رابط کاربری مناسب را حتما در مقاله های آموزش طراحی سایت مطالعه کنید.

در ادامه، قصد داریم چند اصول رابط کاربری که باید در آموزش طراحی سایت آن ها در نظر بگیریم، معرفی کنیم. مطالعه این اصول می تواند کمک بسیار بزرگی به طراح سایت نماید.

آموزش طراحی سایت با 10 اصول رابط کاربری

1. طراح سایت خود را کاملا واضح و شفاف ایجاد کنید:

فرض کنید که کاربری به صورت کاملا تصادفی وارد سایت شما می شود، آیا کاربر جدید در نگاه اول می تواند متوجه هدف و نحوه پیمایش سایت شما گردد؟ اگر می تواند که خب باید بگوییم طرح سایت کاملا واضح است و هر کسی در نگاه اول متوجه می گردد ولی اگر خیر، باید فکر به حال طراحی رابط کاربری سایت خود بکنید یا اقدام به طراحی مجدد وب سایت فروشگاهی خود کنید.

اما منظور از واضح بودن طرح و داشتن رابط کاربری مناسب در حوزه آموزش طراحی سایت چیست؟ اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم، می توان گفت که به معنای قابل درک و شناخت بودن آن در نگاه اول می باشد. کاربران باید در نگاه اول متوجه هدف سایت شما شوند. تمامی المان باید به درستی و درمکان مناسب قرار گیرند تا پیمایش را توسط کاربر راحت تر نماید.

2. صادق باشید:

متاسفانه مهمترین نکته ای که در کلاس های آموزش طراحی سایت به دانشجویان گفته نمی شود، صادق بودن در طراحی سایت می باشد. برای شما هم حتما این اتفاق افتاده است که وارد سایتی شده و برروی دکمه ای کلیک کرده اید اما به جای عملیاتی که تعریف شده بود، یک عملیات متفاوت دیگر اتفاق افتاده است. باید گفت که با این عمل، اعتماد کاربر از بین می رود و در نهایت او سایت شما ترک خواهد کرد. طراحی رابط کاربری قابل اعتماد و مناسب، فقط جای گذاری مناسب المانها نیست، بلکه صادق بودن و تعریف عملیاتها به صورت مناسب هم شامل می شود.

اگر می خواهید کاربران به سایت شما اعتماد کنند و همچنین ارتباط مناسبتری با آنان برقرار کنید، نکات زیر را توصیه میکنیم که حتما به کار ببرید، هرچند از نظر تکنیک های آموزش طراحی سایت ممکن است پیش پاافتاده باشند، اما به کار بردن آن ها ضروری است:
به کاربر خود بگویید که با اطلاعاتی که از او در فرم ها بدست می آورید، محرمانه است و اینکه چه کاری انجام خواهید داد.
به کاربران خود بگویید که از کوکی ها برای پیمایش راحت تر و سریع تر استفاده میشود.
سیاست های امنیتی قوی در سایت خود به کارببرید و آن را به اطلاع کاربران خود برسانید.
از پروتکل امنیتی HTTPS استفاده کنید، مخصوصا اگر سیستم خرید آنلاین داشته باشید.
برای هر عملیاتی که تعریف می کنید، به کاربر خود بگویید که چه نوعی واکنشی را مشاهده خواهند کرد. حتی می توانید یک دموی کوچک را نیز به آن ها نشان دهید.
اینها نمونه مواردی هستند که باید در طراحی رابط کاربری سایت خود به کار ببرید.

3. وعده تو خالی ندهید:

سایت یک مکان انتخاباتی نیست که شما وعده بدهید و بعد بخواهید به آن عمل نکنید. در طراحی سایت حرفه ای، فضا کاملا متفاوت است و اگر به یکی از وعده های داده شده خود عمل نکنید، تنها کسی که متضرر می شود خود صاحب سایت است نه کاربر.

متسفانه بعضی ها فکر می کنند که آموزش طراحی سایت حرفه ای یعنی ساخت سایت که دارای انیمیشن های زیادی است ولی باید بگوییم که این افراد سخت در اشتباه هستند. ساخت سایت حرفه ای، به معنای ایجاد یک رابط کاربری قابل اعتماد است که در آن به وعده هایی که داده شده است، جامه عمل پوشانده شود. برای مثال در هنگام ثبت نام کاربر در سایت اگر به او وعده ای می دهید، حتما انجام دهید و سعی کنید او را به صفحه ی مناسب هدایت کنید.

4. کنترل را به دست کاربر بدهید:

یکی از مکانهایی که دیکتاتوری در آن اصلا معنا ندارد، سایت است. اگر کاربر متوجه شود که توسط طراح به صفحاتی نامناسب هدایت گردد، سایت شما را ترک خواهد کرد. کاربران امروزه بیشتر به دنبال یک فضای سفارشی برای خود هستند که بتوانند تمام فعالیت ها را کنترل خودشان انجام دهند. برای مثال اگر قصد دیدن محصولی را داشته باشد، او را مجبور به دیدن تمامی صفحات نکنیم. مطمئن باشید که کاربر اصلا بعد از دو بار کلیک بر روی لینک ها و نرسیدن به خواسته خود، سایت را ترک خواهد گفت.

خوشبختانه در کلاس های آموزش طراحی سایت حرفه ای، این مساله کاملا از همان به طراحان سایت گوشزد می شود. این نکته را به یاد داشته باشید که همه ما برای کاربر، اقدام به طراحی سایت می کنیم، نه برای خودمان.

برای اینکه بتوانید یک رابط کاربری ایجاد کنید که کنترل بهتری به کاربر بدهد، نکات زیر را رعایت کنید:

    گزینه های منو را خیلی ساده طراحی کنید تا کاربر هر کدام را که مدنظر داشت، به راحتی انتخاب کند.
    بازخورد اقدامات و عملیات کاربران را با منوها نمایش دهید.
    کنترل و انجام عملیات کاربررا به عهده خود کاربر قرار دهید، مثلا خاموش کردن اطلاعیه ها
    به کاربران اجازه بدهید که مطالب و محصولات مورد نظر را خودشان انتخاب کنند، مثلا کاربری که قصد دارد مقاله طراحی سایت را مطالعه کند، مجبور نباشد تمامی مقاله های سایت را مشاهده کرده تا به مطلب به موردنظر خود برسد. محتواها را به تفکیک قرار دهید.

5. از الگوهای ساده استفاده کنید:

سایت های زیادی هستند که اقدام به آموزش طراحی سایت می کنند و ونقطه مشترک آن ها تاکید بر الگوهای ساده می باشد. امروزه در طراحی سایت حرفه ای، الگوها و تم های ساده بیشتر از همه چیز کاربرد دارند. کاربرد الگوها در واقع ساده سازی رابطه با کاربر می باشد. در طراحی رابط کاربری استفاده از الگوهای ساده که باعث قابل فهم شدن سایت برای کاربر می گردد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

6. منوها را ساده بسازید:

یکی از مواردی که در جلسات اول کلاس آموزش طراحی سایت موسسات بیان تدریس می شود، آموزش ساخت منو ساده است. منو های ساده شاید در نگاه اول خیلی جلوه خوبی نداشته باشند ولی اگر به دنبال طراحی رابط کاربری مناسب هستید که بتوانید رابطه خوبی برقرار نماید، استفاده از همین منوهای به ظاهر ساده است. منوها باید سریعا و بدون هیچگونه تلاش اضافه ای کاربران به صفحه مورد نظر هدایت نمایند.

نکاتی که در ساخت منو در طراحی رابط کاربری قابل اعتماد باید رعایت کنید:

    منو باید از تمام نقاط صفحه به سادگی قابل دسترس باشند.
    متن داخلی آنها باید ساده و قابل فهم باشد.
    در قسمت فوتر سایت بهتر است از منوها استفاده شود.
    جابجایی صفحات با استفاده از منوها ساده باشد.
    منوها باید دارای ظاهر مناسب باشند و از نظر حالت با بقیه المان ها در یکپارچه باشند.

7. به مشکلات پاسخ دهید:

قدم اول در طراحی سایت، تعیین هدف است. در واقع شما برای چه هدفی سایت خود را طراحی کرده اید؟ هدف همه صاحبان سایت این که است کاربران را به یک مشتری واقعی تبدیل کنند و آن ها از محصولات و خدماتشان خریداری یا استفاده نمایند. ولی این مساله ای نیست که به صورت آنی اتفاق بیفتد. بهتر است اول از همه اعتماد کاربر را جلب کنید و بهترین راه پاسخگویی به مشکلات آنان است. مشکل کاربر می تواند سوالی باشد که میخواهد بپرسد و پاسخ داده شود یا پیدا کردن محصول و خدمات خاصی برای خود باشد. به هر حال، شما باید درطراحی رابط کاربری خود حتما این مساله را در نظر بگیرید که کاربر بتواند جواب سوال خود بسته به هدف سایت شما پیدا کند.

متاسفانه این هم مساله ای است که در مقاله و تکنیک آموزش طراحی سایت به آن کمتر پرداخته می شود و همه فکر میکنند که سریعا باید به آموزش و یادگیری تگ ها بپردازند.

8. ارتباط را ساده تر کنید:

قرار نیست که فلسفه یا شعر به کاربران آموزش دهیم، هدفمان فروش محصول و خدمات است. پس از کلمات کاملا ساده استفاده کنید. ارتباطات را تا جایی که می توانید ساده کنید. این ارتباط که باید در طراحی رابط کاربری قابل اعتماد حتما به آن ها دقت داشت می تواند شامل استفاده از متن های ساده، استفاده از آیکن های شبکه های اجتماعی، صفحات پرسش و پاسخ، صفحه تماس با ما، قرار دادن راه های ارتباطی کاربران با شما در تمامی صفحات و غیره می باشد.

9. به روز باشید:

مساله ای دیگر که باید در آموزش طراحی سایت و طراحی رابط کاربری به آن توجه داشت، به روز بودن است. استفاده از تکنیک های جدید در طراحی سایت می تواند میزان سطح دانش شما را نشان بدهد. اگر طراحی رابط کاربری سایت شما مدرن باشد، کاربران بهتر به سایت شما اعتماد می کنند چونکه این حس به آن ها تلقین می شود که صاحب سایت به کسب وکار خود اهمیت می دهد و از این رو واقعا به دنبال جذب رضایت مشتری است.

10. تا میتوانید بررسی می کنید:

قبل از اینکه نسخه نهایی سایت خود را آپلود کنید، حتما طراحی رابط کاربری آن را چند بار بررسی کنید. از چند نفر که حتی آشنایی با طراحی سایت ندارند، بخواهید سایت شما را استفاده کنند. بررسی کنید که آیا آن ها می توانند به خوبی در آن پیمایش کنند یا خیر.

هدف ما از این مقاله آموزش طراحی سایت، این بود که به شما بگوییم، چگونه یک رابط کاربری قابل اعتماد ایجاد کنید و چه نکاتی را باید در آن در نظر بگیرید.

منبع مقاله: سایت کار

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مرجع ارائه ی آموزش های روزانه و رایگان مربوط به حوزه ی طراحی سایت، سئو و بهینه سازی و جدیدترین اخبار تکنولوژی. با دنبال کردن وبلاگ زودتر از بقیه از مطالب با خبر شوید!
Designed By Erfan Powered by Bayan