خوشبو کننده گیاهی

 

خوشبو کننده گیاهی ارمغانی است از طبیعت برای آدمی که رایحه طبیعی آن لطافت و شادابی طبیعت را به زندگی انسان امروزی باز میگرداند. در شرایطی که بازگشت به دامان طبیعت و گریز از زندگی شهری ناممکن می­نماید؛ چاره، کوچ طبیعت به زندگی است. طبیعت پاسخگوی بسیاری از نیازهای انسان است. یکی از این نیازها، نیاز به طراوت و شادابی است و راه حل طبیعت برای این نیاز، خوشبو کننده های طبیعی است.

روایح طبیعی و سایر محصولاتی که از گیاهان بدست می آیند، در صنایع دارویی، غذایی و خوشبو کننده های هوا کاربرد فراوانی دارند. خوشبو کننده های گیاهی در دسته خوشبو کنندهای طبیعی سالم قرار می‌گیرند که براحتی میتوان از آنها برای خوشبو کردن منزل و محیط کار استفاده کرد. نکته مهم این که عموما خوشبو کننده گیاهی، مضرات خوشبو کننده های معمولی را ندارد.

بعلاوه موثرترین روش استفاده از یک خوشبو کننده گیاهی اسپری کردن آن در هواست. استفاده از محلولهای مختلف مایع با پایه آب و یا الکل به راحتی میتواند نیاز شما را به استفاده از این محصولات برطرف سازد.

 

مزایای استفاده از خوشبو کننده گیاهی:

خوشبو کننده های گیاهی مزایای بسیاری دارند که بدون شک طبیعی بودن بزرگترین مزیت آنها به شمار میرود. همانطور که میدانیم روایح نقش قابل توجهی در احساسات و روحیات افراد ایفا می‌کنند. علاوه بر این از نظر علمی نیز ثابت شده است که روایح گیاهی بر عوامل فیزیکی و روانی افراد مانند: استرس، درد، تمرکز، انرژی و حافظه اثرگذار هستند.

برای مثال استشمام رایحه لوندر باعث آزاد شدن هورمون اندورفین خواهد شد که در نهایت احساس شادی را به همراه دارد. افزایش تمرکز، کاهش بی‌خوابی و اضطراب نیز از دیگر خواص این گیاه است. دارچین و اکالیپتوس نیز خواصی مشابه با لوندر دارند و بی خوابی و اضطراب را کاهش می‌دهند. نعنا نیز افزایش تمرکز و عملکرد را باعث می‌شود، در عین حال که خستگی را هم کاهش می‌دهد. همانگونه که مشاهده می‌شود روایح گیاهی خواص فوق العاده و مشترک زیادی دارند.

تمامی این مزایا معمولا در یک خوشبو کننده گیاهی که کاملا طبیعی باشد وجود دارد؛ به همین دلیل است که طبیعی بودن بزرگترین مزیت این محصولات به شمار میرود.

 

دیدگاه اسلام در مورد استفاده از خوشبو کننده های گیاهی:

استفاده از روایح خوش جزء سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام است. بر اساس روایات، فضیلت ها و خواص فراوانی برای بوی خوش و به ویژه روایح گیاهی وجود دارد. علم امروز نیز بر این مطلب صحه گذاشته است. در زیر به برخی از خواص روایح مختلف خوشبو کننده های گیاهی که برگرفته از منابع دینی است اشاره شده است.

عود هندی: درمان سردی، تقویت اعصاب، قوت معده، درمان خون دماغ، شادی آور و خوشبو کننده دهان

اسفند: دفع چشم و نظر، درمان جذام و نشاط آور

نرگس: آرام بخش و تسکین اعصاب

گلاب: آرام بخش، تسکین اعصاب و افزایش فعالیت های مغزی

آنچه گفته شد تنها بخش کوچکی از تاکیدات و تذکرات منابع اسلامی در رابطه با فواید خوشبو کننده های طبیعی است. تاکید اسلام بر استعمال روایح خوش و بیان مصداقی خواص آنها، نشان از اهمیت این نعمات الهی در سبک زندگی اسلامی دارد.

 

منبع مقاله: عطرینه